söndag 25 juni 2017

Gånggriften vid Öresund

Den kanske 5000 år gamla graven med utsikt över Öresund - Örenäsgånggriften - har jag passerat många gånger under årens lopp på väg ner till Ålabodarna för att bada vid Sundets östra strand. Man har väl tittat upp nån gång, men inte fäst så mycket uppmärksamhet vid den. Men det var först när jag fick boken Gåtfulla Skåne i min hand som jag blev intresserad av att ta mig en närmare titt.
    "Örenäsgånggriften ... är en av Sveriges bäst bevarade stenåldersgravar, och kallas för Graven vid havet.
    Graven upptäcktes 1843 när en oxe trampade rakt igenom högen, som på den tiden bara var en överodlad kulle. Idag finns en stig över åkern fram till graven.
    Örenäsgånggriften är 17 meter i diameter och två meter hög."
ur Gåtfulla Skåne







Parkera på parkeringen ovanför Ålabodarna. Gånggriften ligger i åkern alldeles intill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar